درخواست رئیس‌جمهور عراق برای گفت‌وگوی ملی  
کد خبر: 3848245
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹

درخواست رئیس‌جمهور عراق برای گفت‌وگوی ملی  

گروه بین‌الملل ــ «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق، عامل کشتار تظاهرات‌کنندگان را جنایتکار و قانون‌گریز خواند و بر ضرورت تقویت گفت‌وگوی ملی بدون دخالت بیگانگان در امور کشور تأکید کرد.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «فرانس 24»، پس از گذشت یک هفته از اعتراضات در شهرهای مختلف عراق که به کشته‌ شدن بیش از 100 نفر منجر شد، برهم صالح شامگاه دوشنبه، 15 مهرماه، در گفت‌وگویی تلویزیونی از شهروندان عراقی خواستار توقف اعتراضات و گفت‌وگوی ملی شد و تأکید کرد: مجرمانی که با تظاهرات‌کنندگان مقابله کرده‌اند، دشمنان کشور و ملت هستند. قطعاً هر فرایند سیاسی که در راستای تحقق‌ بخشیدن به مطالبات ملت نباشد، مشروعیت ندارد.

برهم صالح همچنین از معترضان خواست تظاهرات مسالمت‌آمیز برگزار کنند و به احدی اجازه ندهند که رؤیاهای آنان را به سرقت ببرد.
 
رئیس‌جمهور عراق از دستگاه قضایی این کشور نیز خواست در مورد دلایل خشونت‌ در روزهای گذشته تحقیق کند و کسانی که در ریختن خون مردم عراق مسئول بوده‌اند مجازات شوند.
 
وی تأکید کرد: باید کمیته‌ای متشکل از کارشناسان مستقل برای گفت‌وگو با نیروهای امنیتی و تظاهرات‌کنندگان تشکیل شود.
 
برهم صالح همچنین متعهد شد که برای جبران خسارت افرادی که در این اعتراضات خسارت دیده‌اند، از دولت و مجلس حمایت ‌کند.

در راستای این اعتراضات «فالح الفیاض» رئیس حشدالشعبی (بسیج مردمی) اعلام کرد که گروه‌ حشدالشعبی آماده جلوگیری از هرگونه تشنج در عراق هستند.
 
یادآور می‌شود اعتراضات عراق در زمانی رخ داده است که میلیون‌ها زائر حسینی برای بزرگداشت ایام اربعین، که یکی از بزرگترین مناسبت‌های شیعیان محسوب می‌شود، به سوی کربلا در حرکت‌اند.
انتهای پیام
captcha